poniedziałek, 15 października 2012


Wojciech Cejrowski, czyli jak igrać z własnym wizerunkiem.                                                                                                                                                        

Z jednej strony wybitny podróżnik, satyryk i publicysta, z drugiej zaś postać niesamowicie kontrowersyjna – Wojciech Cejrowski to zupełny miszmasz wizerunkowy, lecz niewątpliwie ogromnie skuteczny. Z własnym wizerunkiem można robić co się komu podoba, jednakże trzeba liczyć się z konsekwencjami takiego zachowania. Niektórzy tego nie rozumieją. Starając się wypromować swój wizerunek, robią z siebie pośmiewisko. Pokrótce przedstawię postać, która w sposób mądry i wyszukany odniosła ogromny sukces w naszym kraju, nie korzystając z pomocy agencji PR, lecz bazując jedynie na własnych przekonaniach i elokwencji.

Urodził się 27 czerwca 1964 roku w Elblągu. Jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz Uniwersytetu Warszawskiego.                                                                                                                               

Pierwszą pracę w mediach rozpoczął w 1991 roku prowadząc wraz z Korneliuszem Pacudą cykl audycji „Czy jest miejsce na country w Polsce?”. W 1992 roku Wojciech Cejrowski dokonał czegoś niebywałego jak na owe czasy, a mianowicie przyczynił się  do podpisania kontraktu z amerykańskim Koncernem ABC, rozpoczynając jednocześnie polskojęzyczną wersję audycji American Country Countdown. Audycję prowadził przez 11 lat. Już wtedy rozpoczął propagowanie zachodu w postkomunistycznej Polsce, co niewątpliwie przyczyniło się w jakimś stopniu do Jej rozwoju, Zachęcało to również do czerpania pozytywnych zachodnich wzorców w każdym aspekcie życia codziennego.

Od 1993 roku prowadził różnego rodzaju audycje w prywatnym Radiu Kolor, którego właścicielami i założycielami byli Wojciech Mann i Krzysztof Materna. Jego autorski blok poranny emitowany w każdą sobotę od godziny 6 do 10 stał się podstawą do powstania telewizyjnego programu WC Kwadrans.                                                                                

Przygodę z telewizją zaczynał u boku Wojciecha Manna w programie Non Stop Kolor w TVP 2 emitowanym w latach 1992-1994. Największą popularność przyniosło mu prowadzenie programu WC Kwadrans nadawanego w latach 1994-1996. W programie nie stronił od kontrowersyjnych poglądów i opinii na temat wszelkich kwestii społecznych. Promował między innymi przywiązanie do tradycyjnych wartości używając przy tym słowa „ciemnogród” w znaczeniu pozytywnym. Równocześnie prowadził program muzyczny „Stajnia” emitowany również w TVP 1.                                                                                          

Brał udział w wielu programach o charakterze satyrycznym i talk-show. Jako gospodarz „Z kamerą wśród ludzi” publicznie zbeształ Agnieszkę Frykowską za jej bezpruderyjne zachowanie w programie Big Brother. Nagranie z programu cieszy się ogromną popularnością do dziś.          
                                                                                                            

W 1996 roku zrealizował pierwszy program podróżniczy na zlecenie ówczesnej Telewizji Niepokalanów (obecnie TV Puls) pod zaskakującym tytułem „Podróżnik”. Późniejsze projekty telewizyjne o charakterze podróżniczym to znane doskonale wszystkim „Boso przez świat” oraz emitowany obecnie na antenie TVN „Wojciech Cejrowski Boso”. Za działalność podróżniczą i dokumentalną został odznaczony wieloma prestiżowymi nagrodami m.in. Złoty medal w kategorii Travel & Tourism w 51 międzynarodowym konkursie New York Festivals 2008.                                                                                                                           

Wojciech Cejrowski zdobył niebywałą popularność dzięki swoim konserwatywnym poglądom. Wypowiada się otwarcie przeciwko ruchom homoseksualnym czym przysporzył sobie wielu wrogów, ale także ogromną liczbę sympatyków. Wielokrotnie występował przeciwko aborcji, eutanazji i antykoncepcji, jednocześnie wnosząc poparcie dla ruchów pro-life. Otwarcie deklaruje przynależność do Kościoła Katolickiego nazywając siebie „radykalnym katolem”.                                                                                                               
Takie zachowanie i poglądy są postrzegane przez społeczeństwo w dwojaki sposób. Niektórzy zarzucają mu zaściankowość i propagowanie przestarzałych, archaicznych poglądów. Ma to jednak bardzo pozytywny oddźwięk wizerunkowy. Jeśli ktoś jest przyczyną burzliwych dyskusji zarówno na tle społecznym jak i ideologicznym, bez wątpienia musi być osobą popularną.  Żyjemy z społeczeństwie nowoczesnym i poglądy Pana Wojciecha są dla wielu powodem do wstydu na tle zasad panujących w państwach zachodnich do których tak Nam śpieszno.                                                                                                                       

Jeśli chodzi o PR Wojciecha Cejrowskiego jest on na najwyższym możliwym poziomie. Jest postrzegany jako postać kontrowersyjna, ale w wyszukany sposób uciekając od metod wizerunkowych tak powszechnych w dzisiejszym showbiznesie, bazuje tylko na sobie, swoich uczuciach i poglądach. Bez wątpienia zasługuje on na szacunek i powinien być w pewnym stopniu drogowskazem, jak w nietypowy, lecz mądry sposób wykreować wizerunek osoby publicznej.                                                                                                               

Zabiegi wizerunkowe, które zakładał od początku bądź zupełnie spontaniczne powinny być  kwintesencją działalności Publik Relations. Po pierwsze możemy zauważyć pana Wojciecha drylującego w mediach w roli specjalisty od różnego rodzaju kwestii społecznych  Posiada własne autorskie programy w różnych stacjach TV co również zasługuje na uwagę. Pojawia się publicznie na happeningach i festiwalach, które odpowiadają jego przekonaniom - jest on chociażby stałym bywalcem Piknik Country w Mrągowie, który to festiwal odpowiada jego gustom muzycznym. To właśnie tam uzyskał przydomek Pierwszego Kowboja Rzeczypospolitej.                                                                                     

Brał udział i wypowiadał się w wielu sprawach budzących skrajne reakcje społeczne. Wszyscy na pewno pamiętamy Wojciecha Cejrowskiego wśród zwolenników Krzyża pod Pałacem Prezydenckim w Warszawie, postawionego tam przez harcerzy tuż po katastrofie smoleńskiej w 2010 roku. Z punktu widzenia wizerunkowego było to zabiegiem bardzo ryzykownym. Jednakże pewność siebie i obrona własnych przekonań wzniosły pana Wojciecha na wyżyny popularności i przysporzyły mu wielu entuzjastów..                                                                                                    

Kolejną rzeczą godną uwagi jest promocja  osiągnięć podróżniczych i przekonań politycznych poprzez książki. Wojciech Cejrowski jest autorem czterech pozycji przygodowo-podróżniczych. Najnowszym dziełem jest „Rio Anakonda” wydana w 2006 roku. WC jest również twórcą kilku pozycji z gatunku humorystyczno-politycznego. Publikacje cieszą się ogromną popularnością bijąc rekordy sprzedaży.                                  

Wojciech Cejrowski jest obecny również w prasie. Pisuje felietony społeczno- polityczne do takich periodyków jak: Gazeta Polska, Fronda i Ilustrowany Kurier Polski. Jest również autorem reportaży podróżniczych ukazujących się m.in. w Rzeczpospolitej, Podróżach, Voyage, Opcja na prawo, Poznaj Świat i National Geographic.                             

Największy skandal wywołał w 2009 roku. Po wypowiedzi dla Radia Wrocław został skazany wyrokiem sądu na karę grzywny. Wojciech Cejrowski wypowiedział się wówczas niepochlebnie o byłym prezydencie RP: „Aleksander Kwaśniewski, prymitywny bawidamek i pijak, który nawet nie umie się przyznać do tego, że ma chorobę alkoholową, tylko udaje, łże, że jakieś tabletki łyka tropikalne; upija się na grobach przodków naszych!”. Tym samym chyba najbardziej zagrał na uczuciach swoich sympatyków i zraził do siebie jeszcze bardziej ludzi mu nieprzychylnych. Nie odbiło się to jednak w wielkim stopniu na jego wizerunku, umacniając go na poziome radykalnego konserwatysty.

Oprócz obrazy prezydenta ma również zatargi z „innowiercami”. Jeden z odcinków jego show Boso przez świat; „Buddyzm” nie nwet został wyemitowany w publicznej telewizji ze względu na domniemaną obrazę uczuć religijnych.. Z pomocą przyszło TVN i od tamtego czasu WC znajduje się w szponach tejże stacji prowadząc dwa autorskie programy. Pierwszy z nich „Wojciech Cejrowski Boso” pozostał w dotychczasowej konwencji Jego programów przyrodniczych. Drugi z nich „Po mojemu” jest emitowany na TVN Style. Częścią magazynu jest cykl „to mnie wkurza”, w którym autor przedstawia absurdy otaczającego nas świata.                                               

Najnowszym pomysłem Wojciecha Cejrowskiego jest działalność internetowa. W 2010 roku ukazała się kolekcja odzieży sygnowana jego imieniem i nazwiskiem – WC Collection, tym samym uruchamiając sprzedaż produktów przez Internet. W 2011 roku powstał Sklep Kolonialny gdzie oferuje ubrania, kosmetyki, yerba mate, dewocjonalia i inne produkty. Wraz z pojawieniem się sklepu WC rozpoczął działalność na facebooku komentując obecne wydarzenia i odpowiadając na listy sympatyków.                                      

Podsumowując Wojciech Cejrowski to postać kulowa naszych czasów. Posiada tyle samo fanów co wrogów, ale jednocześnie pozostaje jedną z najpopularniejszych osób w Polsce. Bez  słodzenia wypowiada się na tematy trudne i budzące kontrowersje. Jest oddany swoim przekonaniom i ideałom chrześcijańskim, niosąc przy tym przekaz misyjny. Pan Wojciech to jednoosobowa dobrze naoliwiona maszyna wielozadaniowa. 

1 komentarz: